FTE: 0,8 – 1,0 fte
Met ingang van volgend schooljaar is het Niftarlake College te Maarssen op zoek naar een afdelingsleider brugklassen. De afdelingsleider brugklassen is integraal verantwoordelijk voor zijn of haar afdeling. Dit betekent dat hij of zij verantwoordelijk is voor het onderwijs, de resultaten, de leerlingbegeleiding en de uitvoering van het personeelsbeleid in jaarlaag 1 van de mavo, havo en het atheneum. Het Niftarlake College kent een verlengde brugklas waarbij de (gecombineerde) opleidingen 1 m/h, 1 h/a en 1 a overlopen in 2 m/h, 2 h/a en 2a. De afdelingsleider brugklassen werkt hierdoor nauw samen met de afdelingsleider leerjaar 2.
Het Niftarlake College bestaat uit een hoofdgebouw en een brugklasgebouw. Leerlingen in de brugklas hebben hierdoor een eigen gebouw met daarin een eigen aula, kluisjes en (naast de mentoren) een begeleider speciaal voor de brugklasleerlingen. De overstap van de basisschool naar de middelbare school is op deze manier makkelijker te maken.
Het team brugklassen bestaat uit ongeveer 25 docenten. De afdelingsleider wordt ondersteund door een teamcoördinator die mentoren coacht en schakel is tussen afdelingsleider en mentoren. De afdelingsleider is lid van de schoolleiding en legt verantwoording af aan de rector. De schoolleiding bestaat uit 1 directielid (rector) en 5 afdelingsleiders.
De afdelingsleider stuurt verder een aantal secties aan en heeft daarnaast een aantal schoolbrede portefeuilles. De afdelingsleider is verantwoordelijk voor de professionalisering van docenten binnen de afdeling. Ten behoeve hiervan voert de afdelingsleider de voortgangs- en beoordelingscyclus uit met de daarbij behorende lesbezoeken.
De afdelingsleider zorgt voor evaluatie van het gegeven onderwijs en onderwijskundige activiteiten en rapporteert hierover aan de directie. De afdelingsleider stuurt benodigde acties aan.
De afdelingsleider formuleert doelen voor zijn/haar afdeling die aansluiten bij het beleid van de school en stuurt aan op het bereiken van deze doelen.
De afdelingsleider is lid van de schoolleiding en levert een constructieve bijdrage aan de vorming van het schoolbrede onderwijsbeleid en aan een goede communicatiecultuur in zijn/haar eigen team en de school als geheel.
De afdelingsleider is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen ontwikkeling en professionalisering.
De startdatum is per 1 augustus 2024, oftewel bij aanvang van het nieuwe schooljaar.
Waardering van deze functie is in schaal 13 volgens de CAO-VO.
We zoeken een afdelingsleider met het volgende profiel:
· geeft leiding vanuit een duidelijke onderwijsvisie;
· is betrokken, motiveert, inspireert en geeft professionele ruimte aan collega’s;
· is herkenbaar en zichtbaar voor docenten en leerlingen;
· heeft sterke pedagogische kwaliteiten;
· heeft een stevige pragmatische persoonlijkheid;
· is daadkrachtig en koersvast;
· is communicatief sterk in woord en geschrift;
· heeft hart voor de leerling;
· heeft gevoel voor humor, relativeringsvermogen en is positief;
· bevordert de samenwerking en is kwaliteitsbewust;
· heeft een academisch denk- en werkniveau;
· heeft tactisch denkvermogen;
· kan schakelen tussen de waan van de dag en de langetermijndoelen waar we vanuit het schoolplan aan werken;
· kan kritisch en planmatig kan denken;
· is sociaal vaardig en organisatiesensitief bij het creëren van draagvlak;
· kan de ontwikkelingen van team brugklassen verder brengen;
· weet op de juiste manier om te gaan met de verschillende belangen in het team.
Ervaring als afdelingsleider of leidinggevende in het VO of PO is een pré.
Over deze werkgever
Werken bij het Niftarlake College
Wil je werken bij het Niftarlake College? Dan kom je terecht op een school die in beweging is.
Onze school met ongeveer 1650 leerlingen biedt klassikaal onderwijs, maar we hebben daarnaast verschillende vormen van vernieuwend onderwijs. De ‘creative hub’ is een prachtige, creatieve werkplaats voor het vak Onderzoeken en Ontwerpen (in het kader van ons Technasium). In de mavo krijgen onze leerlingen te maken met het Bèta Challenge programma. Daarnaast bieden we in leerjaar 1 en 2 in de mavo/havo brugklas extra vakken aan zoals sport, kunst, ondernemen en andere meer projectmatige onderwijsvormen. Alle leerlingen van het Niftarlake werken met een device (iPad) o.a. ter ondersteuning van differentiatie in de lessen.
Aan het Niftarlake College zijn ongeveer 170 medewerkers verbonden. Het onderwijzend personeel bestaat uit circa 140 docenten, het ondersteunend personeel uit circa 24 personen en het management telt 6 personen. We zijn een aspirant opleidingsschool waardoor er een hechte samenwerking is met de Hogeschool van Utrecht en de Universiteit Utrecht. Gemiddeld zijn er daarom 30 studenten aan onze school verbonden. Dit zorgt voor een bruisende sfeer.
Het Niftarlake College is een school met een hecht team medewerkers en een collegiale werksfeer. We investeren in scholing van medewerkers gericht op algemene en persoonlijke doelen. Voor medewerkers die starten op het Niftarlake College staat er een team opleiders in school klaar en is er vakgerichte begeleiding vanuit de sectie, die ervoor zorgen dat de start en inductie op het Niftarlake College zo soepel mogelijk verloopt. Er is nauw contact met je teamleden en leidinggevende.
Er zijn naast reguliere vaklessen veel andere taken en verantwoordelijkheden voor docenten. Het Niftarlake College werkt met een vrij taakbeleid waarbij in overleg afgesproken wordt welke taken uitgevoerd worden. Je krijgt in een onderwijsteam veel zeggenschap over de invulling van het onderwijs in de desbetreffende afdeling.
Kernwaarden
Verbindend – Ondernemend – Verantwoordelijk – Positief
‘Laten zien wie je bent’ komt voor een Niftarlaker, als leerling en medewerker, tot uiting in onze kernwaarden verbindend, ondernemend, verantwoordelijk en positief zijn. Als leerling en medewerker sta je in verbinding met elkaar: we doen het samen. Bovendien hebben we de blik naar buiten: we voelen ons verbonden met de wereld en we nemen samen verantwoordelijkheid voor die wereld. Een Niftarlaker is ondernemend: leerlingen en medewerkers nemen graag initiatief en krijgen hier ook ruimte voor. Ondernemend zijn wordt gewaardeerd en aangemoedigd. Met het nemen van initiatief toont een Niftarlaker ook verantwoordelijkheid, niet alleen voor de taak, maar ook voor zichzelf en voor de omgeving. Niftarlakers zijn daadkrachtig en ieder is aanspreekbaar op zijn werk. We werken daarbij vanuit een positieve grondhouding en daarbij geven we ook grenzen aan.
Schooldoelen
In het schoolplan van het Niftarlake College hebben wij ons ten doel gesteld om te laten zien wie wij willen zijn: een school, die leerlingen optimaal voorbereidt, zodat zij hun eigen weg vinden in de continu veranderende samenleving van vandaag en morgen.
De schooldoelen zijn o.a.: