FTE: 0,9-1,0 fte
Voor het Rijswijks Lyceum en het van Vredenburch College zijn wij op zoek naar een:
Teamleider ONDERBOUW havo/vwo
* Startdatum: 01-08-2024
* Omvang: ca 0.9 fte, eventueel tot 1,0 aangevuld met een beperkte lesgevende taak
* salarisschaal: LD + toelage
De teamleider geeft leiding aan een team van circa 25 docenten. Zij/hij vertaalt de onderwijsvisie van het schoolplan naar concrete teamdoelen. Zij/hij zorgt ervoor dat de afgesproken teamdoelen worden behaald.
De teamleider is lid van de schoolleiding en heeft daarmee ook een belangrijke rol en verantwoordelijkheid in het ontwikkelen en uitvoeren van het schoolbrede beleid.
De teamleider is gericht op onderwijskundige ontwikkeling en teamontwikkeling. Zij/hij stimuleert en motiveert teamleden verantwoordelijkheid te nemen voor een pedagogisch en didactisch leerklimaat waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen, passend bij de visie, missie en doelstellingen in het schoolplan en het jaarplan.
De missie en visie zijn als volgt verwoord in ons schoolplan:
Jongeren met gelijke talenten verdienen evenveel kansen op een succesvolle onderwijsloopbaan, ongeacht hun achtergrond, thuissituatie of de plek waar ze opgroeien. Daarom verzorgt onze school onderwijs dat leerlingen in een grootstedelijke omgeving de beste kansen biedt om succeservaringen op te doen en een betekenisvolle plek in de samenleving te vinden.
Wij ondersteunen en stimuleren onze leerlingen om hun talenten te ontwikkelen op cognitief, sociaal en persoonlijk gebied. We zien de school als een mini-samenleving waarbinnen leerlingen en collega’s van en met elkaar leren en succeservaringen opdoen. De vraag ‘wat heb jij nodig om succesvol te zijn op school?’ staat hierbij voor iedereen centraal.
We hebben hoge, positieve verwachtingen van onze leerlingen, collega’s en partners en zorgen voor een optimale leer- en werkomgeving om dit mogelijk te maken. Daarbij bieden we veel ruimte voor persoonlijk leiderschap.
Werkzaamheden:
1. Coördineert de uitvoering van het onderwijs door het team door:
2. Geeft leiding aan een team van docenten door:
3. Draagt mede zorg voor de afstemming van de onderwijsuitvoering en de ontwikkeling van het beleid.
4. Is mede verantwoordelijk voor de portefeuille PR en werving van nieuwe leerlingen. Draagt samen met de andere teamleiders onderbouw zorg voor contacten met het Primair Onderwijs.
Kader, bevoegdheden & verantwoordelijkheden
De teamleider legt verantwoording af aan rector over de kwaliteit van de uitvoering van het onderwijs en de leerlingenbegeleiding, de kwaliteit van de docenten en de mate waarin de uitvoeringsplannen zijn gerealiseerd;
De teamleider verricht werkzaamheden binnen het voor de school vastgestelde onderwijsbeleid en
de algemene richtlijnen voor de coördinatie van de uitvoering van het onderwijsproces;
de teamleider neemt beslissingen over de benodigde aanpak, werkwijze en werkverdeling binnen het
team, over te treffen maatregelen bij conflictsituaties, bij beoordeling van het functioneren van docenten en over de bijdrage aan de beleidsontwikkeling m.b.t. de leerlingenbegeleiding.
Opleiding
De teamleider is in het bezit van een onderwijsbevoegdheid.
Kennis, ervaring en vaardigheden:
Functie-eisen
• U bent een onderwijskundig leider en geeft op open en inspirerende wijze leiding.
• U heeft relevante werkervaring binnen voortgezet onderwijs en met de begeleiding van
leerlingen
• U beschikt over aantoonbare leidinggevende kwaliteiten.
Profiel
De kandidaat beschikt daarnaast over de volgende competenties:
De teamleider is in staat ideeën en informatie te structureren en zo over te brengen dat de essentie overkomt en wordt begrepen.
De teamleider staat open voor gevoelens, houding en motivatie van anderen.
De teamleider is in staat anderen te helpen hun capaciteiten te vergroten, hun mogelijkheden optimaal te benutten of alternatieven te ver- of herkennen.
De teamleider geeft duidelijk leiding en bewaakt de voortgang. Hij weet anderen mee te krijgen om gestelde doelen te bereiken of een bepaalde richting op te gaan.
De teamleider hanteert hoge kwaliteitsnormen voor doelstellingen, processen en resultaten en streeft naar voortdurende verbetering. Hij hanteert daarbij instrumenten van kwaliteitszorg.
De teamleider handelt ook voordat iets wordt gevraagd en voordat omstandigheden tot actie dwingen; hij of zij zoekt kansen en onderneemt daarop actie.
De teamleider stimuleert wederzijdse samenwerking tussen individuen en groepen – binnen of buiten de organisatie – om gemeenschappelijke doelen te bereiken.
De teamleider is in staat de benodigde mensen en middelen aan te wijzen, in te roepen of te verkrijgen en deze zodanig in te zetten dat de beoogde resultaten effectief worden bereikt.
Over deze werkgever
De leerlingen en medewerkers van het Rijswijks Lyceum en Van Vredenburch College vormen een afspiegeling van de bevolking in een grootstedelijk gebied en daar zijn we trots op. Wij gaan ervan uit dat we goed zijn dankzij onze diversiteit. Op onze openbare school vinden we onderling begrip en respect belangrijk.
Hoe kunnen wij ons onderwijs zo organiseren dat we onze leerlingen in een grootstedelijke omgeving de beste kansen bieden om succesvol te zijn in hun onderwijsloopbaan en in de samenleving?
Om antwoorden te vinden op deze belangrijke vraag zoeken wij de beste docenten voor onze leerlingen.
Docenten hebben bij ons niet voor niets veel tijd en ruimte voor teamprofessionalisering, onderwijsontwikkeling en de intensieve begeleiding van kleine groepjes leerlingen. Een docent staat daarom maximaal 22 lesuren van 45 minuten voor de klas bij een fulltime aanstelling. Medewerkers ontvangen bij ons dit schooljaar een extra maandelijkse arbeidsmarkttoelage van ruim 8% bovenop het reguliere salaris.
Belangstelling om de uitdaging aan te gaan? Ben je bevoegd om les te geven dan wel hiervoor in opleiding of heb je eerder ervaring opgedaan in het uitdagen van leerlingen? Misschien staat hieronder de vacature voor jou!