FTE: 0,8
Het Jacob-Roelandslyceum (JRL) is een school voor havo, atheneum en gymnasium te Boxtel. De schoolorganisatie ressorteert onder het bevoegd gezag van Ons Middelbaar Onderwijs (OMO). Samen met het Baanderherencollege vormt het Jacob-Roelandslyceum de OMO Scholengroep Boxtel (OSB).
Beiden scholen staan onder leiding van de rector. De rector vertegenwoordigt de Scholengroep in de contacten met de Raad van Bestuur van OMO. De rector geeft samen met de directeuren van de beide scholen (het Baanderherencollege en het Jacob-Roelandslyceum) leiding aan de Scholengroep. Zij worden daarbij ondersteund door een hoofd financiën & ICT, een hoofd HR en een hoofd facilitair, die voor beide scholen de bedrijfsvoering processen ondersteunen.
Het JRL is een ontwikkelgerichte en innovatieve school waar het onderwijs steeds meer op maat wordt vormgegeven met behulp van ICT. De school is van mening dat de beste leerkracht in de leerling zelf zit. Dit betekent dat de school mogelijkheden biedt aan leerlingen om regie te (leren) nemen in hun eigen leerproces, zodat zij gemotiveerd zijn én blijven om het beste uit zichzelf te halen. Dit vergt een actieve en initiatiefrijke houding van zowel de leerling als de docent en een werkwijze waarbinnen zelfstandig gewerkt wordt aan (leer)doelen. Vanuit ervaren autonomie wordt gewerkt naar eigenaarschap en verantwoordelijkheid. Dat leidt naar succes. Er zijn vele vormen van en wegen naar succes. Niet alle leerlingen zijn hetzelfde en het JRL houdt daar rekening mee in de wijze waarop het onderwijs aanbiedt en leerlingen begeleidt. Veiligheid, betrokkenheid en verantwoordelijkheid gelden als belangrijke kernwaarden binnen het JRL.
Het JRL werkt volgens een organisatiemodel waarbij een klein team (hierna: kernteam) van docenten de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid neemt voor de gehele ontwikkeling van een groep leerlingen gedurende enkele jaren. Deze kernteams, hebben een grote mate van beslissingsruimte en stemmen het primaire onderwijsproces nauwgezet af op de eigen groep leerlingen. Ondersteunende diensten en (eigen) experts (o.a. op het gebied van kwaliteit, examinering, zorg, doorlopende leerlijn) zijn geheel gericht op het goed laten functioneren van deze kernteams. Het werken volgens een organisatiemodel met kernteams gaat hand in hand met het ontwikkelen van een schoolbrede visie op onderwijs en het ontwikkelen van een professionele en lerende cultuur. Deze teamleider gaat sturing geven aan twee kernteams in bovenbouw havo, waarbij de rol ontwerpend, ondersteunend, coachend en onderhoudend aan de teams is, steeds handelend vanuit onze visie en gezamenlijkheid. Oftewel: leiderschap. Er is sturing nodig van de teamleider om de kernteams tot een succes te maken. Deze sturing van de teamleider is niet in de eerste plaats gericht op de inhoud, maar juist gericht op het stimuleren en mogelijk maken van eigenaarschap, het nemen van verantwoordelijkheid en de eigen sturing van het team. Dat betekent vooral (maar niet uitsluitend) procesmatige sturing.
De rol en werkzaamheden van de teamleider:
De teamleider:
Ontwerpen en onderhouden:
Ondersteunen en coachen:
Competenties van de teamleider:
Onderwijskundig leiderschap
De teamleider beschikt over een visie op het onderwijs in relatie tot de maatschappelijke taak van het onderwijs. Hij kan deze visie vertalen naar het organiseren van het onderwijs. Hij is goed op de hoogte van de ontwikkelingen binnen het aanleverend en het vervolgonderwijs. Hij weet deze te koppelen aan de onderwijsvisie van het JRL en weet deze – in samenhang met zijn kernteams – te vertalen naar een werkwijze die relevant is voor de ontwikkeling van de leerling van de diverse kernteams.
Communicatief vermogen
De teamleider beschikt over het vermogen om belangrijke en complexe informatie te vertalen naar correcte en begrijpelijke taal en (non-verbaal) gedrag. Hij toont zich sensitief tot zowel de ander als tot zijn eigen positie binnen de school en past zijn taal hierop aan in woord en geschrift.
Organiserend vermogen
De teamleider is in staat om te prioriteren en te delegeren. Hij beschikt over het vermogen om daar waar nodig structuur aan te brengen, maar biedt hierbinnen veel ruimte voor de kernteams om vanuit ervaren autonomie en eigenaarschap te werken aan het behalen van gemeenschappelijke doelen.
Groepsgericht leiderschap
De teamleider nodigt zijn kernteams uit om (mede) richting te geven aan de diverse ontwikkelingen binnen de eigen leerwegeenheden (groep leerlingen waarvoor een kernteam verantwoordelijk is). Daartoe benut hij relaties binnen en buiten de eigen kernteams om daarmee zijn bijdrage te leveren aan het realiseren van het resultaat van de kernteams. De teamleider investeert in het proces en de mogelijkheden om collega’s in staat te stellen gedeelde waarden en overtuigingen uit te dragen. Dit uit zich in herkenbaar en eenduidig gedrag van een gelijkgezinde groep waarbij iedereen toch zichzelf kan blijven en diversiteit omarmd wordt.
Coachend leiderschap en empoweren
De teamleider geeft de kernteamleden de vrijheid om initiatieven te tonen en biedt ruimte en mogelijkheden om taken naar eigen inzicht uit te kunnen voeren. Daarbij is de teamleider ondernemend en toont lef en durf. Hij kan omgaan met onzekerheden en kan denken in mogelijkheden en kansen. Hij delegeert verantwoordelijkheden en bevoegdheden naar medewerkers en stelt medewerkers in staat om invloed uit te oefenen op hun taakuitoefening. Hij stimuleert talent en dialoog en heeft oog voor de ontwikkelbehoeften en professionaliseringsvragen binnen de kernteams.
Resultaatgerichtheid
De teamleider houdt het realiseren van doelen vast, spreekt medewerkers aan op gemaakte afspraken en kan eigenaarschap creëren. Hij kan de ideeën op een passende manier door ontwikkelen en kan de initiatievencultuur binnen de kernteams in een passend tempo en op gefundeerde wijze tot uiting laten komen. De teamleider zorgt ervoor dat belangrijke doelstellingen, ook voor de lange termijn, worden behaald. Hij bereikt resultaten en voert projecten uit.
Reflectief vermogen en samenwerken
De teamleider zoekt vanuit een open en reflectieve houding de samenwerking op. Hij durft zich binnen de school, binnen het MT en binnen de eigen kernteams kwetsbaar op te stellen en kan vanuit een open houding zorgen voor verbinding en verder bouwen aan het lerend vermogen van de organisatie.
Wat mag je verwachten?
• Meebouwen aan de organisatie en het onderwijs voor de toekomst:
• Mogelijkheden tot ontwikkeling;
• Een betrekkingsomvang van 0,8 fte;
• Tijdelijke arbeidsovereenkomst voor één of twee schooljaren;|
• Arbeidsvoorwaarden conform de cao OMO, inschaling in schaal 12.
Wat breng je mee?
Daar waar ‘hij’ staat, kan uiteraard ook ‘zij’ gelezen worden.
Meer weten?
Informatie over de sollicitatieprocedure kun je inwinnen via Annelita Schepens: a.schepens@jrl.nl. Voor inhoudelijke vragen over de functie kun je contact opnemen met hoofd HR, Mascha Voets, m.voets@osboxtel.nl.
Procedure
De eerste gespreksronde is gepland op dinsdag 21 mei 2024.
De tweede gespreksronde is gepland op dinsdag 28 mei 2024.
Het betreft een aanstelling per 1 augustus 2024.
Solliciteren?
Dat doe je door je motivatie en CV te uploaden naar https://vacatures.omo.nl/ ter attentie van de heer Sjoerd van Boxtel, Directeur.
Over deze werkgever
Het Jacob-Roelandslyceum in Boxtel is een school voor gymnasium, atheneum en havo. Het Jacob-Roelandslyceum is gehuisvest in een prachtig vernieuwd schoolgebouw aan de Grote Beemd en is de plaats waar ruim 1300 vwo- en havoleerlingen vanuit de hele regio met veel succes hun opleiding volgen. Het Jacob-Roelandslyceum: – ziet het verwerven van kennis en vaardigheden als een belangrijke basis om succesvol te kunnen functioneren in het vervolgonderwijs en in de maatschappij. – biedt een diversiteit aan kwalitatief hoogwaardig onderwijs. – zorgt voor een veilige, uitdagende leeromgeving. – daagt elke leerling uit om het beste uit zichzelf te halen.